Terug

Autobedrijf Tijink: ‘Dit pand heeft alles wat we ons maar kunnen wensen’

Autobedrijf Tijink draait volop in het nieuwe pand aan de Dorpsstraat in Lattrop. Voor Warmes was het een prachtig project om aan te werken, maar hoe heeft de familie Tijink het bouwproces beleefd? 

Hoe kwamen jullie bij Warmes als aannemer?
Rémon Tijink vertelt: “Warmes is onze ‘huisaannemer’. Warmes voert al onze bouwtechnische opdrachten uit. Op de oude locatie al en op de nieuwe locatie weer. Bovendien waren ze er meteen toen we ze nodig hadden na de brand die ons pand in de as legde. 24 november 2018 om 21.52 uur; ik weet het tijdstip van de brandmelding nog precies. Een vreselijke gebeurtenis. Gelukkig was daar aannemer Warmes die meteen klaarstond met een bouwplan; we moesten immers zo snel mogelijk aan de slag met een nieuw pand.”

Ging dat proces zo snel als gehoopt?
“Nou nee en dat werd een zware periode. Protocollen en vergunningen blijken ontzettend veel tijd te kosten. Veel meer tijd dan we zouden willen. Eigenlijk was elke dag extra een dag teveel, want wij wilden onze klanten zo snel mogelijk bedienen. 
We hadden gehoopt dat het bouwproces een jaar zou duren en besloten vanuit onze vestiging in Reutum te gaan werken. De klanten van onze Lattropse vestiging werd zoveel mogelijk service geboden. We hebben heel wat auto’s bij huis opgehaald en weer teruggehaald in die tijd! Uiteindelijk duurde het geen jaar, maar 2 jaar. 

Aan de aannemer en de architect lag het niet hoor. Warmes en LEF Architecten hadden meteen na de brand al een bouwplan voor ons klaarliggen. In eerste instantie waren we van plan om op de oorspronkelijke locatie te herbouwen, maar samen met de gemeente kwam het idee om dat aan de overkant te doen. Dat terrein hadden we bedacht als parkeerplaats, maar bleek geschikt als bouwlocatie. Groter en efficiënter; het bleek een goed plan. We hebben samen met Warmes veel overleg gepleegd met de buren; Warmes heeft zelfs nog een proefopstelling op locatie gemaakt. We wilden dat het in goede harmonie met de buren zou gaan.”

Wat was het idee achter het ontwerp?
“Het is een boerenerfcompositie. Een stijl die wij zelf mooi vinden en die past bij de locatie. Een hypermodern gebouw zou hier niet staan. Nu staat er een gebouw in landelijke stijl voorzien van alle moderne voorzieningen. De reacties van klanten zijn heel enthousiast; de entree van Lattrop is ineens een stuk opener en overzichtelijker. En geen auto’s van ons meer op straat; dat is ook een voordeel.”

Konden jullie al jullie wensen kwijt in de nieuwbouw?
“Zeker weten. Het bedrijf is nu een tijdje operationeel en we zijn ontzettend blij met de praktische indeling. Toen het in aanbouw was, leek soms alsof het ontzettend groot zou worden. Nou het klaar is, valt het ons mee. Het is precies goed. Mooi ruim en er is duidelijk goed nagedacht over de lichtinval. 
Wat dat betreft complimenten voor Stijn Lammerink van Warmes: hij heeft ontzettend goed meegedacht over en tijdens de bouw. Netjes en altijd eerlijk advies gevend. 

Ik heb trouwens een minpuntje kunnen ontdekken in het pand: tijdens de bouw hebben we de meterkast laten verplaatsen en daardoor is er nu geen wateraansluiting voor het koffieapparaat van de klanten. Onze eigen schuld ook nog. Maar ja, als dat alles is op zo’n groot project… Dan valt het nog wel mee toch?”

En Lattrop heeft voor het eerst in de geschiedenis een wasstraat. 
“Ja, leuk hè? Er was zelfs een lange rij laatst, net na de sneeuw. Alle pekel moest blijkbaar tegelijk van de auto’s gewassen worden. Ik zei nog: we mogen straks wel een zonnebril op in Lattrop, zo blinken de auto’s, haha.”

Er waren heel wat lokale bedrijven betrokken bij de bouw van jullie bedrijf.
“Ja, dat vonden wij heel belangrijk. Het was voor ons een manier om wat terug te doen voor de bedrijven die al jaren onze klanten zijn. 
Warmes heeft voor ons samengewerkt met allerlei lokale bedrijven zoals BT Metaal voor het framewerk, Haamberg voor het installatiewerk, Loohuis voor de constructie, Anton Weernink voor de bestrating, Wassink voor het grondwerk, Groeneveld voor het schilderwerk en Morskieft voor de interieurinrichting. Normaal gesproken hebben we niet zo vaak de mogelijkheid om onze eigen klanten in te schakelen, maar nu kon het.”

Wat gaat er met de grond op de oude locatie gebeuren?
“Het plan is om het dit jaar nog te slopen. Dat willen we het liefst zelf doen en dan de dakpannen en mooie stenen hergebruiken. Maar ja, tijd hebben we nooit over. Daarna wordt het een groenstrook.”

Is autobedrijf Tijink met het nieuwe pand klaar voor de toekomst?
“Zeker weten. Het heeft alles wat nodig is om nog jaren service te kunnen bieden. Ruimte voor verbetering en vernieuwing wat betreft appratuur en dergelijke is er volop, maar aan het pand zelf hoeft niets meer te worden verbeterd. Het heeft alles wat we ons maar kunnen wensen.
Namens André, Elvira, mij en alle medewerkers: hartelijke dank aan iedereen die aan dit project heeft meegeholpen!”


Het bouwproject is nu afgerond. Projectleider Stijn Lammerink en uitvoerder Kevin Arens van Warmes hebben als cadeautje twee praattafels gebracht bij autobedrijf Tijink, voorzien van foto’s van voor de bouw, tijdens de bouw en na de bouw. 
 

Autobedrijf Tijink: ‘Dit pand heeft alles wat we ons maar kunnen wensen’